Propunerea AUR de creștere a salariului minim la 5.000 de lei

Salariu, Economie, preturi, bani

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a lansat o petiție publică prin care își exprimă intenția de a crește salariul minim brut la 5.000 de lei. Această majorare va fi realizată în mod gradual și va fi ajustată în funcție de rata anuală a inflației.  În plus, AUR propune o reducere semnificativă a taxelor și contribuțiilor la sistemul de pensii, asigurări sociale și sănătate. Astfel, acestea nu vor depăși 25% din salariul angajatului pentru primii 5.000 lei din salariul brut. Măsura are ca scop atât sprijinirea salariaților, oferindu-le un venit mai mare, cât și încurajarea mediului de afaceri prin reducerea taxării. Dar care ar fi efectele acestei propuneri asupra economiei și societății românești? Ce beneficii și riscuri ar implica o astfel de schimbare? Iată câteva aspecte de luat în considerare:

Beneficii

  • Creșterea puterii de cumpărare a salariaților. Un salariu minim de 5.000 de lei ar însemna o creștere de peste 66% față de nivelul actual de 3.000 de lei. Acest lucru ar permite salariaților să își acopere mai ușor nevoile de bază, dar și să își permită mai multe bunuri și servicii. Astfel, s-ar stimula consumul intern și cererea agregată, ceea ce ar avea un impact pozitiv asupra creșterii economice.
  • Atragerea forței de muncă din rândul cetățenilor români plecați în afara granițelor țării. Un salariu minim mai atractiv ar putea determina o parte dintre românii care lucrează în străinătate să se întoarcă în țară, reducând astfel fenomenul de emigrație. Acest lucru ar contribui la diminuarea deficitului de forță de muncă din anumite sectoare, precum construcțiile, agricultura sau serviciile, și la creșterea productivității și competitivității economiei românești.
  • Scoaterea economiei gri la suprafață. O taxare mai mică a muncii ar putea determina o parte dintre angajatorii și angajații care evită plata taxelor și contribuțiilor să se conformeze legislației. Acest lucru ar duce la o creștere a veniturilor bugetare, dar și la o reducere a inechităților sociale și a concurenței neloiale. De asemenea, ar crește gradul de protecție socială a salariaților, care ar beneficia de pensii, asigurări de sănătate și șomaj.

Riscuri

  • Creșterea inflației și a costurilor de producție. O creștere abruptă a salariului minim ar putea genera presiuni inflaționiste, în condițiile în care oferta nu ar reuși să se adapteze rapid la creșterea cererii. Astfel, prețurile ar crește, erodând puterea de cumpărare a salariaților și afectând competitivitatea exporturilor. De asemenea, costurile de producție ar crește pentru angajatorii care ar trebui să plătească salarii mai mari, ceea ce ar putea duce la reducerea profiturilor, a investițiilor sau a numărului de angajați.
  • Creșterea șomajului și a inegalităților. O creștere prea mare a salariului minim ar putea avea efecte negative asupra ocupării, în special în sectoarele cu o productivitate scăzută sau o intensitate mare a muncii. Astfel, unii angajatori ar putea renunța la o parte dintre angajați, înlocui mâna de lucru cu tehnologie sau externaliza activitățile în alte țări cu salarii mai mici. Acest lucru ar duce la creșterea șomajului, a sărăciei și a inegalităților sociale, în special în rândul celor mai vulnerabili, cum ar fi tinerii, femeile, persoanele cu dizabilități sau minoritățile.
  • Creșterea deficitului bugetar și a datoriei publice. O creștere a salariului minim ar implica și o creștere a cheltuielilor bugetare, în special cu salariile din sectorul public, pensiile și asistența socială. Dacă aceste cheltuieli nu ar fi compensate prin creșterea veniturilor bugetare sau prin reducerea altor cheltuieli, ar rezulta un deficit bugetar mai mare, care ar necesita finanțare prin împrumuturi. Acest lucru ar duce la creșterea datoriei publice, a costurilor cu dobânzile și a riscului de insolvabilitate.

Concluzie

Propunerea AUR de a crește salariul minim la 5.000 de lei este una ambițioasă și controversată, care ar putea avea atât beneficii, cât și riscuri pentru economia și societatea românească. Pentru a fi fezabilă și sustenabilă, această propunere ar trebui să fie însoțită de o analiză riguroasă a impactului asupra diferiților indicatori macroeconomici și sociali, precum și de o strategie de implementare graduală și coordonată cu alte măsuri de politică economică și socială. Altfel, ar putea genera mai multe probleme decât soluții.

Recomandări

În opinia mea, o creștere a salariului minim ar trebui să fie graduală și să se facă în paralel cu măsuri care să reducă costurile pentru întreprinderi, cum ar fi reducerea taxelor și impozitelor. De asemenea, este important să se monitorizeze impactul unei astfel de creșteri asupra economiei pentru a se lua măsuri corective dacă este necesar.